Frequently asked questions

FAQ

Een verzameling van alle vragen die wij tegenkomen waar een kort antwoord voor is

Vragen over content middelen

Wat is een content middel en wat zijn de voordelen ervan?

Blog
Wat is een blog?

Een blog is een tekst met een opinie, visie of advies over een specifiek onderwerp of thema.

Waarom zou je een blog schrijven?
  • Om een community te bouwen (doordat mensen het interessant vinden en zich in te schrijven op je nieuwsbrief)
  • Om als expert (thought leadership) bekend te worden
  • Om beter gevonden te worden
Whitepaper
Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is educatieve content van meer dan 5 pagina’s waarin je een specifiek onderwerp in diepte behandeld met als doel de lezer iets te leren. Whitepapers zijn voornamelijk geschikt voor de b2b markt.

Waarom schrijf je een whitepaper?
  • Om leads te genereren en je database te vergroten/verrijken
  • Om als expert gezien te worden (thought leadership)
Casus
Wat is een casus?

Een casus is verhaal met ervaringen van een klant dat dient als bewijs voor potentiële klanten

Waarom schrijf je een casus?
  • Om je geloofwaardigheid te vergroten
  • Om leads te converteren naar sales
Review
Wat is een review?

Een review is een aanbeveling van een klant. Vaak is het een cijfer met een korte toelichting.

Waarom schrijf je een review?
  • Het vergroot de betrouwbaarheid
  • Het vergroot de sales
Testimonial
Wat is een testimonial?

Een testimonial is een uitgebreide quote van de klant waarin die verteld hoe de samenwerking verloopt

Waarom schrijf je een testimonial?
  • Voor het vergroten van je geloofwaardigheid
  • Om leads naar sales te converteren
E-nieuwsbrief
Wat is een e-nieuwsbrief?

Een e-nieuwsbrief is een email met verhalen, nieuws en links die met toestemming wordt verzonden naar prospects en klanten

Waarom schrijf je een e-nieuwsbrief?
  • Om webtraffic te realiseren
  • Om je leads te verrijken
How-to-video
Wat is een how-to-video?

Het is een uitleg hoe je iets kunt aanpakken of hoe je een product kunt gebruiken middels een video

Waarom maak je een how-to-video?
  • Voor het vergroten van vindbaarheid via google
  • Om interesse in producten, diensten of merk te vergroten
  • Om de tevredenheid met producten/diensten te vergroten
Vlog
Wat is een vlog?

Een videodagboek of serie met een opinie, visie of advies over een specifiek onderwerp of thema.

Welk effecten heeft een vlog?
  • Om een community te bouwen (doordat mensen het interessant vinden en zich in te schrijven op je nieuwsbrief)
  • Om als expert (thought leadership) bekend te worden
  • Om beter gevonden te worden
Webinar
Wat is een webinar?

Een webinar is een online (live) uitgezonden presentatie

Wat levert een webinar op?
  • Het vergroot de beleving
  • Het stimuleert dialoog
  • Toename van kennis, interesse en sympathie
  • Het creëert loyaliteit
  • Zorgt voor ambassadeurs
Podcast
Wat is een podcast?

Een podcast is een eigen ‘radioshow’ waarin je opinies, een visie of advies over een specifiek onderwerp of thema behandeld.

Waarom zou je aan een podcast beginnen?
  • Om een persoonlijke band te ontwikkelen
  • Als call to action
Inhaker
Wat is een inhaker?

Een inhaker is een afbeelding met korte tekst die inhaakt op een actuele gebeurtennis

Waarom doen bedrijven aan inhakers?
  • Voor een groter bereik
  • Om meer bekendheid te creëeren

Hoe ziet het aankoopbeslissingproces eruit?

Het aankoopbeslissingproces bestaat uit zeven fases. De fases verschillen in mate van betrokkenheid en informatie behoefte. Om inzicht te creëren in de return on investment is het belangrijk om dit proces inzichtelijk te maken. Stel dat jouw bedrijf een hoge conversie heeft van gekwalificeerde lead naar klant. Maar dat er weinig klanten doorgetrokken worden naar ambassadeur. Dit betekend dat jij goede verkopers hebt, maar waarschijnlijk moet werken aan accountmanagement.

Hetzelfde kan aan het begin van het proces beginnen. Waar jij misschien veel prospects hebt maar jouw agenda leeg is. Dit betekend dat jij een verhaal hebt waar veel mensen een beetje interesse hebben maar jij niet overtuigend genoeg bent om die afspraak daadwerkelijk te maken.

In dit proces zijn 3 bedrijfsonderdelen belangrijk. De eerste 3 fases vallen onder marketing, fases 4-5 onder verkoop en fases 6-7 onder accountmanagement.

Hieronder geven we per fase de definitie, mate van betrokkenheid en informatie behoefte.

Wat is een suspect?

Een suspect is iemand met een latente behoefte (dwz iemand die nog geen probleem heeft maar dit kan gaan hebben). Omdat een suspect nog geen concrete behoefte heeft is het belangrijk deze mensen algemene informatiete geven over een probleem zodat er behoefte aan een oplossing ontstaat.

Welke informatie behoefte heeft een suspect?

Doordat ze geen concrete behoefte hebben is er ook geen directe behoefte aan informatie. Belangrijk is om ze bewust te maken van het mogelijke probleem.

Mate van betrokkenheid: laag
Wat is een prospect?

Een prospect is iemand met een concrete behoefte/probleem. Om een duidelijk beeld te krijgen van alle oplossingen gaan ze online op zoek naar algemene informatie.

Welke informatie behoefte heeft een prospect?

Algemene informatie over hun probleem. Prospects zijn bezig met een beeld te krijgen van alle mogelijke oplossingen en de markt te verkennen. Hiervoor word gebruik gemaakt van bedrijfswebsites, blogs en sociale media.

Mate van betrokkenheid: laag/matig
Wat is een lead?

Een lead is iemand die een algemeen beeld heeft van alle oplossingen voor het probleem, een keuze heeft gemaakt voor 2 á 3 oplossingen en hier meer in diepte informatie over zoekt.

Wat is de informatie behoefte van een lead?

In diepte informatie via webinars, whitepapers, tutorials en e-books.

Mate van betrokkenheid: matig
Wat is een gekwalificeerde lead?

Een gekwalificeerde lead is iemand die alle informatie heeft over de oplossingen en daar een keuze uit moet maken. In deze fase breng jij verkoop in stelling om de persoon te overtuigen voor jouw te kiezen.

Welke informatie behoefte heeft een gewkalificeerde lead?

Informatie uit begrotingen zoals wat ze kunnen verwachten, hoelang het gaat duren en prijs.

Mate van betrokkenheid: matig/hoog
Wat is een klant?

Een klant is iedereen die iets van jouw afneemt. Om een klant door te trekken naar fan is het belangrijk aan verwachtingsmanagement te doen. Door iets meer te doen dan ze verwachten worden ze zo tevreden dat ze langdurig blijven.

Welke informatie behoefte heeft een klant?

Het is belangrijk ze op de hoogte te houden van het project. Als er kleine dingen zijn die jij extra kan doen moet je dit communiceren.

Mate van betrokkenheid: hoog
Wat is een fan?

Een fan is een terugkerende/langdurige klant.

Welke informatie behoefte heeft een fan?

Met fans moet constant gecommuniceerd worden. Trends in jouw vakgebied die van invloed zijn op de klant zijn belangrijk om te delen. Ook een accountplan (waarin jij alle toekomstige projecten die jij met die klant kan doen beschrijft) is belangrijk.

Mate van betrokkenheid: hoog/extreem
Wat is een ambassadeur?

Een ambassadeur is een klant die zo tevreden is dat die jouw bedrijf actief in de markt promoot. Dit zijn vaak langdurige klanten die op basis van een goede geschiedenis weet wat jouw bedrijf kan.

Welke informatie behoefte heeft een ambassadeur?

Bij ambassadeurs is het belangrijk dat je ze op de hoogte houdt. Van evenementen, trends en nieuws zodat zij dit weer kunnen gebruiken wanneer zij met mensen praten.

Mate van betrokkenheid: extreem

Wat- vragen

Wat is acquisitie?

Acquisitie is het werven van nieuwe klanten en opdrachten.

Wat is een waardepropositie?

Een waardepropositie is de waarde die jouw bedrijf toevoegd aan een (potentiële) klant.

Wat is koude acquisitie?

Koude acquisitie is het benaderen van potentiële klanten, met een commerciële boodschap, waarmee nog geen bestaande relatie is. Dit gebeurt vaak via telemarketing.

Wat is warme acquisitie?

Warme acquisitie is het benaderen van potentiële klanten, met een commerciële boodschap, waarmee al een bestaande relatie is.

CALCULATOR